رژیمتو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رژیم فستیگ راهی موثر برای لاغری و چربی سوزی + رژیم فستینگ رایگان

اگر شما هم آرزو می‌کنید که غذا بخورید و لاغر شوید پس بدون شک رژیم فستینگ آرزوی شما را براورده می‌کند. شاید باورش سخت باشد اما اگر اصول رژیم فستینگ رایگان که در این مطلب آمده را به درستی انجام دهید می‌توانید با غذاهای خوشمزه و دلخواه خوشمزه لاغر شوید.

کاهش وزن و تثبیت وزن یکی از ویژگی‌های بیشمار از رژیم فست بوده و به کاهش قند خون، التهاب و سلامتی قلب کمک می‌کند.

در پژوهش‌های علمی فایده‌های رژیم فستینگ به اثبات رسیده است. اما سوال اینجاست، رژیم فستینگ چگونه است؟ رژیم فستینگ به چند روش انجام می‌شود: ۱۶/۸، ۲۴ ساعته و ۵ به ۲ از انواع رژیم فستینگ هستند. اگر جایی اسم رژیم روزه داری را شنیدید بدانید که از همین رژیم صحبت می‌کنیم.

راهنمای مطالعه

شاید زمانی که کلمه روزه داری به گوش شما می خورد فکر کنید که باید ساعت های طولانی گرسنگی بکشید اما در واقع به این شکل نیست. این مطلب را بخوانید تا بدانید رژیم فستینگ به چه صورتی انجام می‌شود.

رژیم فستینگ چگونه است؟

کامل ترین راهنمای رژیم فستینگ

رژیم فستینگ را با نام روزه داری متناوب هم می‌شناسند که در سالیان اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و هر روز فایده‌های رژیم فستینگ بیشتر مشخص می‌شود. (1)

رژیم فست یک سبک تغذیه جدید نیست بلکه از قرن‌ها پیش برای اهدف مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در سال‌های قحطی مردم مجبور به کم غذا خوردن و حتی غذا نخوردن بوده‌اند. پس فست گرفتن کار جدیدی نیست.

رژیم فستینگ به مدل‌های مختلفی در سراسر جهان انجام می‌شود. هر یک از این مدل‌های فستینگ الگوی مخصوص به خود را دارد و افراد برای دستیابی به اهداف جسمانی و حتی روحانی آن را دنبال می‌کند.

با فستینگ گرفتن چگونه لاغر می‌شویم؟ تحقیقات گسترده‌ای بر روی مفهوم رژیم روزه داری صورت گرفته است و محققان باور دارند که به دو روش متفاوت بر سلامتی بدن اثر می‌گذارند. اول از همه اینکه رژیم روزه داری باعث پایین آمدن سطح اکسیداتیو استرس در تمام سلول‌های بدن می‌شود. دوم اینکه تمرین در انجام فستینگ باعث بهبود توانایی بدن برای مبارزه با استرس در سطح سلولی می‌شود.

انواع رژیم فستینگ

برای آشنایی بیشتر انواع رژیم فستینگ را برای شما آورده‌ایم. در مطلب روش های مختلف فستینگ به معرفی بهترین رژیم‌های فست پرداخته‌ایم.

رژیم فستینگ یک روز در میان

همانطور که از نامش پیداست این روش به صورت یک روز درمیان است. در روزهای فستینگ برخی افراد هیچ غذایی نمی‌خورند اما برخی دیگر غذای خود را تا ۵۰۰ کالری محدود می‌کنند. در روزهای غیر فستینگ شما می‌توانید به صورت عادی اما سالم غذا بخورید.

رژیم جنگجو

در تمام روز شما تنها مجاز به خوردن میوه و سبزیجات هستید اما برای شب یک وعده غذایی بزرگ میل می‌کنید. این مطلب را بخوانید تا بدانید رژیم جنگجو چگونه انجام می‌شود.

فستینگ ۱۶ ۸

رژیم فستینگ ۱۶ ساعته از محبوب‌ترین فستینگ‌ها بوده که شما برای ۸ ساعت مجاز به غذا خوردن هستید و برای ۱۶ ساعت چیزی نمی‌خورید. انجام این روش بسیار ساده است تنها بعد از شما چیزی نخورید صبحانه روز بعد خود را هم حذف کنید. اگر شما هم از علاقه‌مندان به این روش هستید در مطلب همه چیز راجع به فستینگ 16 8 می‌توانید اطلاعات کاملی به دست آورید.

رژیم فستینگ ۲۴ ساعته

برای ۱ یا ۲ روز در هفته شما به مدت ۲۴ ساعت کامل فست انجام می‌دهید یعنی بعد از وعده شام امشب تا شام فردا شب چیزی نمی‌خورید. برای روزهای باقی مانده هفته هم شما می‌توانید به صورت عادی کالری دریافت کنید.

رژیم فستینگ ۵ به ۲

برای ۵ روز در هفته وعده های غذایی شما به صورت همیشگی پیش می رود و برای ۲ روز باقیمانده هفته کالری دریافتی خود را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ می‌رسانید. در این مطلب روش محبوب فست ۵ به ۲ را یاد بگیرید.

نقشه ذهنی انواع رژیم فستینگ

لازم به ذکر است شما در زمان انجام فستینگ تنها مواد خوراکی کالری‌دار نمی‌خورید و مجاز هستید که نوشیدنی‌های بدون کالری مانند آب، قهوه و چای سبز بنوشید.

رژیم فستینگ ۱۲ ساعته

همانطور که از نام رژیم فستینگ ۱۲ ساعته پیداست، شما ۱۲ ساعت فست انجام می‌دهید و برای ۱۲ ساعت مجاز به غذا خوردن هستید. به عنوان مثال شما از ساعت ۸ شب که آخرین وعده خود را می‌خورید فستینگ شروع شده و تا ساعت ۸ صبح ادامه پیدا می‌کند.

با خوردن صبحانه فستینگ شما هم به پایان می‌رسد. این سبک از فستینگ مناسب افرادی است که به دلایل مختلف امکان انجام رژیم فستینگ برای ساعات طولانی را ندارند. انعطاف پذیری رژیم فستینگ ۱۲ ساعته به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدن خود را روی نوار چربی سوزی قرار دهید.

با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می‌شوم؟

تحقیق‌های علمی نشان داده‌اند که با انجام رژیم فستینگ می‌توان بین ۳ الی ۴ کیلوگرم در ماه کاهش وزن داشت. اما در صورتی که شما رژیم فستینگ را با رژیم لوکارب یا کتوژنیک انجام دهید نتیجه شگفت انگیزی مشاهده خواهید کرد. هم انجام فستینگ و هم انجام یک رژیم غذایی اصولی در کنار هم شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند.

دوره معجزه رژیم لوکارب

می دونی تو رژیم چه کارهایی باید انجام بدی که گرسنگی نکشی؟ می دونی اگه چه چیزهایی رو رعایت نکنی لاغر نمی شی؟

۷ فایده رژیم فستینگ

رژیم فست تنها برای کاهش وزن نیست و در جنبه‌های مختلف به سلامتی شما کمک می‌کند. در ادامه فایده‌های رژیم فستینگ را آورده‌ایم:

۱. آب کردن چربی ها

حتما یکی از هدف‌های اصلی شما از انجام فستینگ چربی سوزی و کمک به حذف کیلوهای اضافی است. در حقیقت بسیاری از افراد رژیم فستینگ متناوب را به دیگر رژیم‌ها ترجیح می دهند زیرا که نیازی به اندازه گیری مواد غذایی و دنبال کردن گرم به گرم کالری‌ها ندارد.

رژیم لاغری فستینگ متناوب بدن شما را مجبور می‌کند تا از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده کند که این به معنای کاهش وزن است. هنگامی که غذا می‌خورید بدن از گلوکز یا همان قند به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می‌کند و هر چه از گلوکز باقی بماند در عضلات و کبد به عنوان گلیکوژن ذخیره می‌شود.

هنگامی که در بدن جریان ثابتی از گلوکز وجود نداشته باشد گلیکوژن ها شکسته می شوند تا به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرد. با خالی شدن ذخایر گلیکوژن بدن به دنبال منبع انرژی جایگزین مانند سلول های چربی می‌گردد تا بتواند برای تامین انرژی مورد نیاز از آن بهره ببرد.

این قسمت شباهت زیادی به رژیم کتوژنیک دارد که در آن ذخایر کربوهیدراتی خالی شده و بدن مجبور به استفاده چربی‌ها می شود. همچنین اگر می‌خواهید که از رژیم کتوژنیک سریع‌تر جواب بگیرید فستینگ به شما کمک می‌کند و در مطلب رژیم کتوژنیک به این موضوع پرداخته‌ایم.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ درباره اثرات رژیم لاغری فستینگ بر ترکیب بدنی انجام شد. محققان دریافتند که رژیم فستینگ به طور میانگین باعث کاهش ۷ درصد از وزن بدن و ۶ کیلوگرم از چربی می‌شود. رژیم فستینگ ۲۴ ساعته هم چنین نتیجه مشابهی داشت اما کاهش وزن بدن تا ۹ درصد بود. (2)

مطالعه‌ای بر روی روش رژیم فستینگ ۱۶ ۸ انجام شد و مشخص گردید که به طور قابل ملاحظه ای توده چربی را کاهش می‌دهد و در عین حال توده عضلانی و قدرت شما را حفظ می‌کند.

بررسی یک مطالعه نشان داد که این روش از غذا خوردن باعث کاهش ۳ تا ۸ درصدی وزن در طی ۳ تا ۲۴ هفته شد. همچنین ۴ تا ۷ درصد از سایز دور شکم افراد هم کاسته شد که نشانگر کاهش قابل ملاحظه چربی های مضر شکمی می باشد. چربی های مضر شکمی که اطراف ارگان ها را پوشانده اند باعث انواع بیماری ها می شوند.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که رژیم روزه داری باعث ریزش عضله کمتر نسبت به رژیم های استاندارد با کالری محدود می شود. با این حال در خاطر داشته باشید که دلیل اصلی موفقیت رژیم روزه داری محدود کردن کالری شما است. اگر در زمان های مجاز به غذا خوردن وعده های بزرگی و البته ناسالم داشته باشید پس به هیچ عنوان کاهش وزن را تجربه نخواهید کرد.

۲. کاهش قند خون

رژیم فستینگ باعث کاهش قند خون می شود

هنگامی که غذا می‌خورید کربوهیدرات‌ها به گلوکز در جریان خون شکسته می‌شود. هورمونی به نام انسولین مسئول حمل و نقل گلوکز در جریان خون و وارد کردن آن به سلول‌ها می باشد تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

هنگامی که شما دیابت داشته باشید انسولین نمی‌تواند به طور موثری عمل کند. نتیجه این مسئله قند خون بالا و دیگر نشانه‌ها مانند خستگی، تشنگی و تکرر ادرار است. مطالعات نشان می‌دهند که رژیم فست برای تنظیم نگه داشتن سطح قند خون و پیشگیری از افزایش ناگهانی آن مفید است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ به مدت ۲ هفته اثرات رژیم فستینگ ۱۶ ساعته بر روی افراد مبتلا به دیابت را بررسی کرد. محققان مشاهده کردند که نه تنها فستینگ باعث کاهش وزن و کالری دریافتی گردید بلکه به طور قابل ملاحظه‌ای سطح قند خون را هم پایین آورد. (3)

در یک مطالعه مشخص گردید که رژیم روزه داری باعث کاهش ۱۲ درصدی قند خون و پایین آمدن ۵۳ درصدی انسولین می‌شود. با پیشگیری از افزایش انسولین کمک می‌کنید تا بدن شما به انسولین حساس باشد و هم به طور موثری به فعالیت خود ادامه دهد.

۳. حفظ سلامت قلب

سلامتی قلب با رژیم فست

یکی از شگفت انگیزترین فواید رژیم فستینگ بهبود سلامت قلب است. مطالعات نشان می‌دهند که رژیم لاغری فستینگ متناوب فاکتورهای بیماری قلبی را پایین می‌آورد.

مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که رژیم هر روزه داری بر چندین جنبه از سلامتی قلب اثر می‌گذارد. این رژیم سطح اچ دی ال کلسترول خوب را کاهش می‌دهد و همچنین باعث پایین آمدن ال دی ال کلسترول بد و تری گلیسیرید می‌شود.

مطالعه‌‌‌ای انجام شده بر روی حیوانات نشان داد که رژیم روزه داری باعث افزایش سطح آدیپونکتین (هورمون پپتیدی) می‌شود. آدیپونکتین پروتئینی دخیل در سوخت و ساز چربی و قند است که شما را در برابر بیماری قلبی و سکته قلبی محافظت می‌کند.

در حقیقت مطالعه صورت گرفته بر روی موش‌ ها نشان داد که انجام رژیم فستینگ یک روز در میان نسبت به رژیم های متداول باعث می شود تا احتمال زنده ماندن بر اثر سکته قلبی ۶۶ درصد بیشتر باشد.

۴. کاهش التهاب

التهاب واکنش طبیعی بدن در پاسخ به آسیب دیدگی‌ها می‌باشد. از طرف دیگر التهاب مزمن باعث ایجاد بیماری‌های مزمن به همراه می آورد. حتی برخی تحقیقات حاکی از رابطه میان التهاب و وضعیت‌هایی مانند بیماری قلبی، دیابت، چاقی و سرطان هستند.

مطالعه مشاهده‌ای انجام شده بر روی ۵۰ نفر در ماه رمضان نشان داد که سطح برخی از نشانه‌های التهابی به خاطر روزه داری در این ماه کاهش پیدا کرد. همچنین مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۵ دریافت کرد روزه داری بلند مدت در طی شب نشانه‌های التهابی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این رژیم روزه داری منجر به کاهش نشانه‌های اکسیداتیو استرس می‌شود.

در حالی که تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد اما شواهد به دست آمده نشان می‌دهند که رژیم روزه داری به کاهش التهاب و مبارزه با بیماری های مزمن کمک می‌کند.

۵. محافظت از مغز

علاوه بر این که رژیم روزه داری به حفظ سلامت قلب و مبارزه با بیماری ها کمک می‌کند برخی مطالعات نیز نشان می‌دهند برای مغز هم بسیار سودمند است. 

مطالعه‌ ای انجام شده نشان داد که رژیم روزه داری به بالا بردن عملکرد شناختی، محافظت از تغییرات حافظه و یادگیری کمک می‌کند. دیگر مطالعه دریافت که این رژیم با تاثیر بر پروتئین‌های به خصوصی که در پیری مغز دخیل هستند از مغز موش‌ها محافظت می‌کند.

علاوه بر این اثرات ضد التهابی رژیم روزه داری هم باعث کاهش پیشرفته بیماری های عصبی مانند آلزایمر می شود.

همچنین برخی باور دارند که رژیم روزه داری باعث بالا رفتن اتوفاژی می‌شود. در اتوفاژی فرایند بازسازی مجدد سلول های بدنی رخ می‌دهد که دانشمندان باور دارند رژیم فستینگ در شروع آن دخالت دارد. اما با این وجود باید شواهد بیشتری برای با قطعیت نظر دادن وجود داشته باشد.

۶. کاهش گرسنگی

لپتین یا همان هورمون سیری به وسیله سلول‌های چربی تولید می‌شود و با ارسال سیگنال به ما می‌گوید که غذا خوردن را متوقف کنیم. هنگامی که گرسنه باشید هورمون لپتین کاهش و هورمون احساس سیری افزایش پیدا می‌کند. در مطلب هورمون های سیری و گرسنگی به شما یاد می‌دهیم با متعادل کردن این هورمون ها راحت‌تر وزن کم کنید.

لپتین را سلول های چربی ترشح می‌کنند پس آن دسته از افرادی که چاق و یا دارای اضافه وزن هستند در جریان های بدن خود سطح بالاتری هم از این هورمون دارند. با این حال گردش مقدار بالایی از لپتین باعث مقاومت لپتین می‌شود که نتیجه آن به سختی سیر شدن است.

مطالعه‌ای انجام شده بر روی ۸۰ نفر شرکت کننده سطح هورمون لپتین با انجام رژیم روزه داری اندازه گرفت و مشخص شد که سطح این هورمون در شب‌های رژیم روزه داری پایین‌تر بود. (5)

سطح پایین‌‌تر لپتین می تواند باعث کاهش مقاومت لپتین، گرسنگی شده و حتی کمک کرده که وزن بیشتری کم کنید.

۷. بالا رفتن سطح هورمون رشد

با رژیم روزه داری سطح هورمون رشد تا ۵ برابر افزایش پیدا می کند. این مسئله برای کاهش چربی و عضله سازی بسیار است. این دو مورد گفته تنها تعداد کمی از سودمندی های هورمون رشد هستند.

نمونه رژیم فستینگ رایگان

حتما شما هم به دنبال یک رژیم فستینگ رایگان هستید که ببینید قادر به انجام این سبک هستید یا نه. خبر خوب این است که ما برای شما برنامه رژیم فستینگ ۵ به ۲ را آماده کرده‌ایم. اگر انجام دادید و راضی بودید خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات برای ما بنویسید.

رژیم فستینگ رایگان ۵ به ۲

این برنامه برای ۷ روز آماده شده است. تمامی روزها را می‌توانید جا به جا کنید. آن دو روزی که می‌خواهید فستینگ انجام دهید را انتخاب کنید. یک سری برای پنج شنبه و جمعه راحت هستند، یک سری برای شنبه و یک شنبه. اما این انتخاب با شماست که چه روزهایی را انتخاب کنید. بهتر است که این دو روز فستینگ پشت سر هم باشند.

روز اول

صبحانه: ۲ عدد تخم مرغ
میان وعده: ۱ عدد پرتقال و ۱ عدد خیار
ناهار: ۲۰۰ گرم سینه مرغ پخته شده + ۱ سبد سبزی خوردن
میان وعده: ۱ ساقه کرفس + ۵ عدد انجیر خشک
شام: ۱ عدد تن ماهی ۱۸۰ گرمی

روز دوم

صبحانه: ۱ لیوان اوتمیل
میان وعده: ۲ عدد خرما + ۱۰ عدد فندق
ناهار: ۲۰۰ گرم گوشت پخته شده + سبزیجات
میان وعده: ۱ عدد سیب
شام: خوراک لوبیا چیتی ۲ ملاقه

روز سوم

صبحانه: ۷ قاشق املت
میان وعده: ۱ لیوان شیر + ۲ عدد خرما
ناهار: ۲۵۰ گرم ماهی + ۱۵۰ گرم برنج
میان وعده: ۱ عدد موز
شام: نصف سینه مرغ + سبزیجات

روز چهارم

صبحانه: ۱ قوطی کبریت پنیر + ۲ برش تست جو + ۳ عدد گردو
میان وعده: ۱ عدد سیب
ناهار: ۱ سیخ جوجه کباب +‌ ۱ کاسه سبزی + ۱ کاسه ماست + ۱ عدد سیب زمینی پخته شده
میان وعده: ۱ عدد پرتقال + ۱۰ عدد بادام
شام: ۳۰۰ گرم سیرابی

روز پنجم

صبحانه: ۷ قاشق املت قارچ
میان وعده: ۱ عدد سیب + ۱ ساقه کرفس
ناهار: ۲۰۰ گرم کباب تابه‌ای مرغ + ۱ کاسه سبزی
میان وعده: ۱ عدد موز + ۵ عدد انجیر خشک
شام: نیمی از ماهی قزل آلا گریل شده

روز ششم (روز فستینگ)

صبحانه: ۱ عدد تخم مرغ آب پز
میان وعده: ۱ عدد خیار + ۱ عدد گوجه فرنگی
ناهار: نیمی از سینه مرغ پخته شده
میان وعده: ۱ لیوان پاپ کرن بدون روغن
شام: ۲ ملاقه سوپ جو

روز هفتم (روز فستینگ)

صبحانه: ۱ عدد تخم مرغ آب پز
میان وعده: نصف لیوان ماست یونانی
ناهار: نیمی از سینه مرغ کبابی
میان وعده: ۱ لیوان لبو پخته شده
شام: ۲ ملاقه سوپ مرغ و قارچ

بهترین رژیم فستینگ

بهترین رژیم فستینگ

همانطور که در بالا توضیح داده شد روش‌های مختلفی می‌توان فستینگ را انجام داد تا مناسب برنامه یا سبک زندگی شما باشد. برای اینکه بدانید کدام یک از رژیم های فستینگ سازگاری بیشتری با شما دارد پس بهتر است که مدل‌های مختلفی را امتحان کنید تا به سبک دلخواه خود برسید.

رژیم فستینگ 16 8 بهترین برای شروع

برای افراد تازه کار ساده‌ترین روش برای شروع رژیم فستینگ 16 8 است که در آن زمان غذا خوردن را محدود می‌کنند. معمولا برای انجام این رژیم تنها کافی است تا میان وعده قبل از خواب و صبحانه فردا را حذف کنید.

به عنوان مثال اگر شما بین ساعت‌های ۸ امشب و ۱۲ بعد از ظهر فردا چیزی نخورید به مدت ۱۶ ساعت در رژیم فستینگ بوده‌اید. 

در خاطر داشته باشید که رژیم روزه داری بیشتر از اینکه رژیم غذایی باشد یک تغییر رویکرد درباره غذا خوردن می باشد. برخلاف رژیم‌های متداول شما نیازی ندارید تا کالری‌ها را بشمارید یا تمام وعده‌های غذایی خود را در یک دفترچه یادداشت کنید.

برای بهره بری حداکثر از رژیم فستینگ تلاش کنید تا در طی روزهای رژیم مواد خوراکی کامل و طبیعی بخورید که تا جای ممکن مواد مغذی بالایی دریافت کنید.

علاوه بر این همیشه به صدای بدن خود گوش کنید. اگر احساس ضعف و خستگی به هنگام رژیم فست ۲۴ ساعته داشتید یک وعده یا میان وعده سبک بخورید. همچنین شما می‌ توانید دیگر روش های رژیم روزه داری را امتحان کنید و ببینید که کدام برای شما بهتر جواب می‌دهد.

برنامه غذایی رژیم فستینگ

حتما شما هم به دنبال برنامه‌ای برای انجام فستینگ هستید اما در نظر داشته باشید که برنامه غذایی رژیم روزه داری با توجه فستینگی که شما انتخاب می‌کنید تعیین می‌شود. به طور مثال نمی‌توان یک برنامه غذایی یکسان برای ۵ به ۲ و ۱۶/۸ در نظر گرفت زیرا که روش انجام متفاوتی دارند.

در دیگر مطالب انواع فستینگ‌ها را به همراه برنامه غذایی توضیح داده‌ایم تا شما بتوانید با توجه به سبک زندگی و ترجیحات شخصی که دارید رژیم مورد نظر را انتخاب کرده و انجام دهید.

در رژیم فستینگ چی بخوریم؟

زمانی که شما مجاز به غذا خوردن نیستید به این معنا نیست که هیچ چیز نمی‌توانید بخورید! در واقع نوشیدنی‌های بدون کالری برای شما مجاز است و هر چقدر بخواهید می‌توانید بنوشید.

نوشیدنی‌های بدون کالری چه هستند؟ اولین و مهم‌ترین نوشیدنی بدون کالری آب است که باید به مقدار زیاد در زمان فستینگ بنوشید. دیگر نوشیدنی‌های بدون کالری:

قهوه: یکی از نوشیدنی‌های محبوب و بدون کالری که کمک می‌کند زمان فستینگ را راحت‌تر سپری کنید قهوه است. این نوشیدنی به تحریک دستگاه سیری و کاهش اشتها کمک می‌کند.
چای گیاهی: انواع چای‌های گیاهی که اطراف شما وجود دارد را مجاز به استفاده هستید. پس می‌توانید چای دلخواه خود را در زمان فست بنوشید

عوارض جانبی رژیم فستینگ

گرسنگی مهم‌ترین عارضه جانبی رژیم روزه داری است. همچنین ممکن است احساس ضعف داشته باشید و نتوانید مثل سابق عمل کنید. این حالت به وجود آمده موقت بوده و کمی زمان می‌برد تا بدن با آن سازگار شود.

اگرچه رژیم فست فواید زیادی برای جنبه‌های مختلف سلامتی دارد اما ممکن است برای همه افراد ایده‌آل نباشد و برخی افراد در واقع باید از آن دوری کنند.

اگر از داروی به خصوصی استفاده می‌ کنید حتماً قبل از شروع رژیم روزه داری به دکتر خود مشورت داشته باشید.

به طور مثال اگر شما از داشتن قند خون پایین رنج می‌برید، غذا نخوردن در تمام روز باعث افت قند خون و ایجاد نشانه‌هایی مانند لرزش، خستگی و تپش قلب می‌شود. اگر دیابت دارید با پزشک خود برای انجام رژیم روزه داری مشورت کنید.

همچنین اگر تاریخچه اختلالات غذا خوردن دارید شاید رژیم لاغری فستینگ باعث بروز رفتارهای ناسالم و نشانه های محرک شود. اگر کودک، نوجوان یا در سن رشد هستید هم رژیم فستینگ را به شما توصیه نمی‌کنیم.

آیا خانم ها می توانند رژیم فستینگ داشته باشند؟

خانم ها هم می‌توانند از این رژیم استفاده کنند اما خانم‌های حامله باید کاملاً از رژیم روزه داری پرهیز کرده و به جای آن بر داشتن یک رژیم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی تمرکز کنند. همچنین خانم‌هایی که مشکلات هورمونی دارند هم شاید بهتر باشد که چند روز در هفته به انجام رژیم روزه داری بپردازند. اگر شما خانم هستید و می‌خواهید فستینگ انجام دهید پس توصیه می‌کنیم که مطلب فستینگ برای خانم ها را مطالعه کنید.

همچنین اگر شما سنگ صفرا دارید روزه داری خطر مشکلات مرتبط با کیسه صفرا را افزایش داده و باید به طور کل از آن اجتناب کنید.

در نهایت مطالعات نشان می دهند که رژیم فسیتنگ سطح هورمون های تیروئیدی را تغییر می‌دهد. اگر شما از مشکلات تیروئید رنج می برید بهتر است که برای پیشگیری از تغییرات رژیم فستینگ را کنار بگذارید زیرا که هورمون‌های تیروئیدی بسیار مهم هستند.

اگر از نظر جسمانی فعال هستید ، رژیم روزه داری با انجام تمرین تداخلی ندارد. در حالی که می‌توانید در روزهای روزه داری به انجام تمرین بپردازید اما فشار زیادی بر روی خود نگذارید و حتماً به خاطر داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید.

سوال های متداول برای انجام رژیم فستینگ

در ادامه تعدادی از سوال های رایج درباره رژیم روزه داری را پاسخ داده ایم.

۱. نوشیدنی های مجاز در رژیم فستینگ چه هستند؟

آب، قهوه، چای و دیگر نوشیدنی های غیر الکلی انتخاب خوبی هستند. به چای یا قهوه خود شکر اضافه نکنید. همچنین نوشیدن قهوه در زمان رژیم روزه‌داری به شما کمک می‌کند تا گرسنگی کمتری احساس کنید.

۲. آیا حذف صبحانه کار اشتباهی نیست؟

خیر. اما در صورتی که مطمئن باشید در باقیمانده روز سالم غذا بخورید. پس سالم غذا خوردن را تمرین کنید تا با حذف صبحانه مشکلی به وجود نیاید.

۳. آیا می توان از مکمل ها استفاده کرد؟

بله. اما در خاطر داشته باشید که مکمل‌هایی مانند ویتامین های محلول در چربی با مصرف به همراه وعده غذایی بهتر جواب می‌دهند.

۴. آیا می توان با رژیم روزه داری تمرین کرد؟

بله. این دو مسئله با یکدیگر تداخل ندارند. برخی توصیه می کنند قبل از انجام تمرین در زمان روزه داری مکمل BCAA دریافت کنید.

۵. آیا رژیم فستینگ باعث ریزش عضله می شود؟

تمام رژیم های کاهش وزن می‌توانند باعث عضله سوزی شوند، به همین خاطر انجام تمرین با وزنه و افزایش پروتئین مصرفی بسیار مهم است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که رژیم روزه داری نسبت به دیگر رژیم های کاهش وزن باعث عضله سوزی کمتری می‌شود.

۶. آیا رژیم فستینگ باعث افت متابولیسم می شود؟

خیر. مطالعات نشان می دهند که حتی انجام رژیم روزه داری در کوتاه مدت باعث بالا بردن متابولیسم هم می شود. رژیم روزه داری تنها در صورتی باعث افت متابولیسم می شود که به مدت ۷۲ ساعت انجام شود. همواره یکی از کارهایی که می‌توان برای سرعت بخشیدن به لاغری انجام داد افزایش سوخت و ساز است و در مطلب بالا بردن متابولیسم به این مورد پرداخته‌ایم.

۷. رژیم فستینگ چند روزه است؟

بستگی دارد که کدام رژیم فستینگ را انتخاب می‌کنید. اگر فستینگ 16 8 را انجام می‌دهید قابل انجام برای ۶ الی ۷ روز در هفته است. اگر فستینگ ۲۴ ساعته انجام می‌دهید نهایت دو بار در هفته مجاز هستید. اگر ۵ به۲ انجام می‌دهید که مشخص است پنج روز به صورت عادی غذا می‌خورید و دو روز باقی مانده فستینگ انجام می‌دهید.

۸. کالری مجاز در رژیم فستینگ چقدر است؟

بستگی دارد که شما کدام سبک از فستینگ را دنبال می‌کنید. به طور کل برای کاهش وزن و چربی سوزی شما باید در کالری منفی قرار بگیرید. به طور مثال اگر نیاز روزانه بدن شما ۱۵۰۰ کالری است باید روزانه ۱۳۰۰ کالری دریافت کنید تا با کمک فستینگ بتوانید لاغر شوید.

جمع بندی

شاید رژیم فستینگ نیاز همه افراد نباشد. فستینگ یکی از بسیار سبک های زندگی بوده که در جنبه های مختلف سلامتی بهبودی حاصل می کند.

خواب خوب، خوردن مواد غذایی طبیعی و انجام تمرین مهم ترین فاکتورهایی هستند که باید روی آنها تمرکز کنید. اگر تمایلی به انجام این رژیم ندارید تنها کافیست که یک سبک زندگی سالم داشته باشید.

اما اگر با انجام رژیم روزه داری متوجه شدید که می توانید به این سبک ادامه دهید پس بدانید که به یک ابزار قدرتمند برای کاهش وزن و بهبود سلامتی خود دست پیدا کرده‌اید.

منبع: Healthline , DrAxe

دوره معجزه آسای لاغری سریع در ۱۴ روز

آیا شکم صاف می‌خواهید؟

اگر به دنبال اصول چربی سوزی و لاغری سریع هستید روی دکمه زیر بزنید

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

احتمالا به دردتان می‌خورد

راهکارهای بسیار ساده و راحت که دیگر به سراغ رژیم‌های آسیب زننده و کم خوری نروید

این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که با سفره غذا و ذائقه ما ایرانی‌ها هماهنگ باشد و همچنین به آسانی بتوانید برنامه غذایی را دنبال کنید

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره کاملا به صورت ایرانیزه شده هست تا به راحتی قابل انجام باشد. سازگار بودن وعده‌های غذایی با سلیقه ما ایرانی ها کاملا در نظر گرفته شده است

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره به صورتی طراحی شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید بیشترین کاهش سایز را داشته باشید و لباس تنگ شده را مجدد سایز خود کنید

۱۸۹.۰۰۰ تومان

مطالب پربازدید

شما چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید

14 پاسخ

  1. با سلام و تشکر در روره ۱۶ ساعته علاوه بر اب و چای و قهوه اب کرفس و خیار و یا نوشیدنی های دیگری میشه مصرف کرد وگر میشه لطفا بفرمایید ممنون

    1. سلام و وقت به خیر
      در زمان فست می تونین نوشیدنی های بدون کالری دریافت کنین

  2. سلام. می‌بخشید من معنی این جمله رو نفهمیدم:
    “رژیم روزه داری تنها در صورتی باعث افت متابولیسم می شود که به مدت ۷۲ ساعت انجام شود.”
    یعنی اگر ٧٢ ساعت هیچی نخوریم، یا اگر سه روز متوالی رژیم ١٨/۶ بگیریم این افت متابولیسم اتفاق میفته؟
    کلا در مورد رژیم ١٨/۶ محدودیت توالی روز وجود داره یا می‌شه هر روز این رژیم رو حفظ کرد؟
    ممنون

    1. سلام و وقت به خیر
      منظور این هست که نباید ۷۲ ساعت متوالی انجام بشه
      اگر ۱۶/۸ باشید می تونید هر روز انجام بدید اما بهتر هست که ۴ تا ۵ روز در هفته ۱۶/۸ بگیرید

    1. سلام و وقت به خیر
      مجاز نیست و نباید مواد خوراکی یا نوشیدنی‌های کالری دار مصرف کنید

  3. سلام
    ببخشید من وقتی رژیم فستینگ گرفتار چقدر میتوانم در ۸ ساعت آزادم بخورم ؟
    مثلا باید تا حدی که سیر شدیم بخوریم یا کمتر؟

    1. سلام و احترام
      شما به مقدار متعادل باید غذا بخورید و اگر زیاده روی یا پرخوری کنید باعث بی نتیجه شدن فستینگ می شوید

    1. سلام و احترام
      به روش های مختلفی میشه انجام داد. بله از صبحانه تا صبحانه. یا از ناهار امروز تا ناهار فردا. این به سلیقه و سبک زندگی شما بستگی داره.

  4. سلام. ممنون از مقاله ی خوبتون و معرفی این رژیم.

    در زمان های عادی در رژیم روزه داری، وقتی فرد در حال روزه نیست و به شکل عادی غذا میخورد، ایا محدودیتی برای کالری دریافتی و یا درشت مغزی های دریافتی وجود دارد؟ اگر بله، چه مقدار کالری و یا چه موادی قابل استفاده است؟

    1. سلام و احترام
      منظور از اینکه به شکل عادی غذا می خورید این هست که سبک سالم غذا خوردن رو حفظ می کنید. اما اگر می خواهید که کاهش وزن روند سریع تری داشته باشد پس حدود ۱۰۰ گرم در روز از کربوهیدرات های سالم استفاده کنید. همچنین میزان پروتئین به ازای ۱.۵ گرم از وزن بدن باشد تا هم احساس سیری داشته باشید و هم وزن کم کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری به دست بیارید می تونید مقاله رژیم کم کربوهیدرات رو مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *