رژیمتو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرطرفردارترین رژیم لاغری دنیا کدام هستند؟

رژیم‌های بسیار زیادی برای لاغری وجود دارند اما بسیاری از افراد به دنبال بهترین و پرطرفدارترین رژیم لاغری می‌گردند. تعدادی از رژیم ها بر کاهش اشتها تمرکز دارند در حالی یک سری از رژیم ها کالری، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند.

برخی باور دارند که پرطرفدارترین رژیم لاغری را طراحی کرده‌اند اما دانستن اینکه باید کدام رژیم را دنبال کرد شاید چالش برانگیز باشد. حقیقت این است که یک رژیم به خصوص برای همه بهترین نخواهد بود. شاید شما با یک رژیم بهترین جواب را بگیرید اما برای شخص دیگری بی‌فایده باشد.

پرطرفدارترین رژیم لاغری کدام است؟

به طور قطع نمی‌توان تنها یک رژیم را بهترین رژیم لاغری دنیا دانست اما می خواهیم به شما رژیم های استاندارد را معرفی که توسط علم کاملا تایید شده‌اند اما برخی از آنها مانند کتوژنیک یا لوکارب شهرت بیشتری دارند.

شما با توجه به سبک زندگی خود یا سبک تغذیه مورد علاقه‌تان می‌توانید از میان رژیم های نام برده شده انتخاب کنید و به هدف خود برسید.

۱. رژیم کتوژنیک

رژیم لاغری کتوژنیک

بدون شک رژیم کتوژنیک یکی از پرطرفدارترین رژیم های لاغری دنیا است. رژیم کتوژنیک با پایین آوردن سطح انسولین و تغییر سوخت اصلی بدن از قند به کتون عمل می‌کند. کتون ها از اسیدهای چرب تشکیل شده و همچنین دیگر ارگان‌های بدن می‌‌تواند آن را به عنوان انرژی مصرف کند.

زمانی که بدن شما کربوهیدراتی برای مصرف کردن نداشته باشد از کتون ها استفاده کرده و شما وارد فاز کتوسیس می‌شوید. با این وجود بر خلاف رژیم اتکینز و دیگر رژیم های کم کربوهیدرات، رژیم کتوژنیک آهسته آهسته مقدار کربوهیدرات دریافتی را افزایش نمی‌‌دهد. 

در رژیم کتوژنیک همیشه مقدار کربوهیدرات دریافتی بسیار پایین نگه داشته می‌شود تا در وضعیت کتوسیس باقی بمانید. در واقع افرادی که از رژیم کتو پیروی می‌کنند کربوهیدرات دریافتی روزانه آنها کمتر از ۵۰ گرم است.

یک تحلیل و بررسی انجام شده بر روی ۱۳ مطالعه نشان داد که رژیم کتوژنیک نه تنها باعث کاهش وزن و چربی سوزی بیشتر در بدن می‌شود بلکه نشانه‌های التهاب و خطر ابتلا به بیماری‌ها در افراد چاق و دارای اضافه وزن را کاهش می‌دهد. (1)

در یک مطالعه انجام شده بر روی ۴۵ فرد بزرگسال چاق در طی ۲ سال مشخص گردید آن افرادی که در گروه رژیم کتوژنیک قرار داشتند به طور میانگین ۱۲.۵ کیلوگرم وزن و ۱۱.۴سانتی متر از دور کمر خود را کم کنند. عددهای گفته شده به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از گروه رژیم کم چرب بود حتی با وجودی که هر دو گروه رژیم با کالری محدود داشتند.

حتی هنگامی که کالری در رژیم کتوژنیک محدود نشده باشد کالری دریافتی شما به طور خودکار کاهش می یابد. بررسی اخیر چندین مطالعه نشان می دهد که دلیل این کاهش کالری کتون ها هستند زیرا که به سرکوب اشتها کمک می کنند.

با رژیم کتوژنیک چند کیلوگرم وزن کم می کنیم؟

پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند که با انجام اصولی رژیم کتوژنیک می‌توان کاهش وزن نسبتا سریعی تجربه کرد. شاید بتوان گفت دلیل اصلی شهرت رژیم کتو لاغری سریع است.

رژیم کتوژنیک چه فایده هایی دارد؟

همانطور که در قبل‌تر هم ذکر کردیم رژیم کتوژنیک علاوه بر کاهش وزن باعث پایین آمدن فشار خون، بهبود کلسترول و التهاب می‌شود.

نقاط ضعف رژیم کتوژنیک چیست؟

در رژیم کتو شما باید تمام غلات، نان و برنج را کنار بگذارید و همچنین مصرف میوه‌ها به شدت محدود می‌شوند.

این مطلب را حتما بخوانید: اصول انجام رژیم کتوژنیک + برنامه غذایی ۲ ماهه کامل رژیم کتوژنیک

۲. رژیم لوکارب

بدون شک رژیم لوکارب در کنار کتوژنیک پرطرفدارترین رژیم لاغری و علمی ترین رژیم در دنیا است. در رژیم کم کربوهیدرات می توان از ۲۰ تا ۱۵۰ گرم کربوهیدرات استفاده کرد. هدف اصلی انجام رژیم پر پروتئین تمرکز بر مصرف چربی به عنوان سوخت به جای کربوهیدرات ها است.

شما در انجام رژیم لوکارب نسبت به رژیم کتوژنیک آزادی عمل بیشتری دارید. به عنوان مثال می‌توانید در رژیم غذایی خود کربوهیدرات های سالم مانند نان هفت غله، برنج قهوه‌ای، انواع میوه‌ها، سبزیجات و غلات را داشته باشید.

اینکه میان رژیم کتوژنیک یا لوکارب کدام را انتخاب می‌کنید کاملا به سلیقه و سبک زندگی شما بستگی دارد و از هر دو رژیم می‌توانید به خواسته خود دست پیدا کنید.

رژیم کم کربوهیدرات چگونه عمل می کند؟

در رژیم کم کربوهیدرات بر مصرف بالای پروتئین و چربی تمرکز می شود و مصرف کربوهیدرات ها را محدود می کنند. زمانی که کربوهیدرات مصرفی را کاهش می دهیم اسیدهای چرب وارد جریان بدن می شوند و و بدن ما از آنها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند.

آیا رژیم لوکارب لاغر کننده است؟

پژوهش های بیشمار انجام شده بر روی افراد چاق و دارای اضافه وزن نشان می دهند که رژیم پر پروتئین و کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار موثر هستند. این رژیم برای چربی سوزی در شکم و پهلو و همچنین چربی های مضر احشایی که اطراف اعضای بدن را احاطه کرده تاثیر بسیار زیادی دارند. (5)

رژیم پر پروتئین چه فایده هایی دارد؟

رژیم پر پروتئین اشتهای شما را کاهش می دهد و باعث می شود که کمتر احساس گرسنگی داشته باشید و در نتیجه به طور خودکار کمتر کالری دریافت می کنید. همچنین رژیم کم کربوهیدرات برای بهبود تری گلیسرید، کلسترول، قند خون، انسولین و فشار خون مفید است.

رژیم کم کربوهیدرات چه عوارض جانبی دارد؟

رژیم لوکارب به این خاطر که شامل اغلب گروه‌های غذایی می‌شود را بی خطر در نظر می‌گیرند.

این مطلب را حتما بخوانید: اصول کامل انجام رژیم لوکارب + برنامه غذایی ۳ ماهه

۳. رژیم اتکینز

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز یکی از پر طرفدارترین رژیم کم کربوهیدرات برای لاغری در جهان است. رژیم لاغری اتکینز توسط متخصص قلب رابرت اتکینز در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی ابداع شد و ادعا می شود که رژیم اتکینز باعث کاهش سریع وزن بدون گرسنگی خواهد شد.

رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد که در فاز اول به مدت دو هفته مقدار کربوهیدرات دریافتی تا ۲۰ گرم در روز محدود می شود٬ اما اجازه دارید که به مقدار در نامحدود چربی و پروتئین دریافت کنید. در طول فاز اول بدن شما چربی ها را به ترکیباتی به نام کتون تبدیل کرده و این ترکیب را به عنوان منبع اصلی انرژی قرار می دهد.

بعد از فاز اول رژیم اتکینز به افراد گفته می شود تا به صورت آهسته ۵ گرم بر روی مقدار کربوهیدرات دریافتی خود اضافه کنند تا سطح کربوهیدرات حیاتی افراد مشخص شود تا بتوانند وزن کاسته شده را حفظ کنند. مطالعه هایی رژیم اتکینز را با دیگر رژیم مقایسه کردند و نتیجه های به دست آمده نشان داد که برای کاهش وزن بسیار موثر است. 

در مطالعه مشهور A TO Z بر روی ۳۱۱ خانم انجام شد که در آن رژیم لاغری اتکینز، رژیم کم چرب اورنیش و رژیم زون را به مدت ۱ سال دنبال کرده بودند. در پایان مطالعه مشخص گردید گروه رژیم لاغری اتکینز کاهش وزن بیشتری را نسبت به دیگر گروه ها داشتند. (1)

مطالعه های دیگری هم بر روی رژیم اتکینز انجام شده و نتایج مشابه مطالعه قبل را به دست آوردند. رژیم های کم کربوهیدرات بر پایه اصول اتکینز باعث بهبود فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی می شود.در این مطلب تمام موارد لازم در مورد رژیم اتکینز را به دست خواهید آورد.

رژیم اتکینز چگونه عمل می کند؟

این رژیم به ۴ فاز تقسیم می شود. فاز اول القا نام دارد که شما به مدت ۲ هفته کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات می خورید. بعد از فاز القا شما رفته رفته در فازهای باقی مانده کربوهیدرات های سالم را به رژیم اضافه کرده تا به هدف خود دست پیدا کنید.

با رژیم اتکینز چقدر وزن کم می کنیم؟

به طور گسترده ای بر روی رژیم اتکینز پژوهش صورت گرفته است. پژوهش ها نشان می دهند که رژیم کم کربوهیدرات اتکینز نسبت به رژیم های کم چرب باعث لاغری سریع می شود.

دیگر پژوهش ها هم دریافتند که رژیم های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. با انجام رژیم پر پروتئین و کربوهیدرات پایین می توانید در آب کردن چربی های شکم و پهلو که بسیار خطرناک هستند موفق عمل کنید.

رژیم لاغری اتکینز چه فایده های دیگری دارد؟

پژوهش های بیشماری نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات مانند اتکینز فاکتورهای بسیاری از بیماری ها مانند تری گلیسیرید خون، کلسترول، قند خون، انسولین و فشار خون را کاهش می دهد.

رژیم اتکینز چه نقاط ضعفی دارد؟

مانند بسیاری از رژیم های با کربوهیدرات پایین، رژیم اتکینز هم بی خطر و سالم برای اغلب افراد است اما در موارد نادر شاید منجر به مشکل شود.

۴. رژیم سواحل جنوبی

رژیم لاغری سواحل جنوبی

آقای دکتر آرتور آگاتستون همانند دکتر اتکینز یک متخصص قلب بود که به کاهش وزن پایدار و بدون گرسنگی در بیمارانش علاقه داشت. دکتر آگاتستون به جنبه‌ های به خصوصی از رژیم اتکینز علاقه داشت اما درباره مصرف نامحدود چربی های اشباع شده نگران بود زیرا که معتقد بود باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی خواهد شد.

بنابراین در اواسط دهه ۹۰ میلادی آگاتستون یک رژیم با کربوهیدرات کمتر، چربی کمتر و پروتئین بالاتری به نام رژیم لاغری سواحل جنوبی را طراحی کرد. اگرچه مرحله اول رژیم سواحل جنوبی کربوهیدرات پایین و چربی بسیار پایینی دارند اما این رژیم در مرحله دوم و سوم محدودیت کمتری داشته و به شما اجازه می دهد تا مقدار محدودی از مواد خوراکی فرآوری نشده به همراه پروتئین بالا دریافت کنید.

رژیم لاغری سواحل جنوبی یکی دیگر از رژیم های پر طرفدار است که شما را به دریافت پروتئین بالا تشویق می کند. مطالعه های انجام شده نشان می دهند که پروتئین نسبت به چربی و کربوهیدرات به هنگام گواش کالری بیشتری می سوزاند.

علاوه بر این پروتئین باعث تحریک آزاد سازی هورمون هایی می شود که گرسنگی را سرکوب کرده و به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

یک بررسی بزرگ انجام شده بر روی ۲۴ مطالعه نشان داد که رژیم‌ های با پروتئین بالا و چربی پایین منجر به کاهش قابل ملاحظه وزن، چربی و تری گلیسیریدمی شود. همچنین رژیم با پروتئین بالا مانند سواحل جنوبی نسبت به رژیم های با چربی پایین و مقدار پروتئین استاندارد توده عضلانی بهتر حفظ خواهد شد. (2)

گزارش های بسیار زیادی حاکی از کاهش وزن در رژیم سواحل جنوبی هستند و همچنین یک مطالعه ۱۲ هفته ای منتشر شده به بررسی اثرات این رژیم پرداخت. در این مطالعه انجام شده بزرگسالانی که پیش دیابت بودند به طور میانگین ۵.۲ کیلوگرم وزن و ۵.۱ سانتی متر از دور کمر خود را کم کردند. علاوه بر این افراد حاضر در مطالعه تجربه کاهش سطح انسولین ناشتا و افزایش هورمونی به نام CCK را داشتند که باعث ایجاد احساس سیری می شود. 

اگرچه رژیم سواحل جنوبی در مجموع مغذی می باشد اما باید در آن چربی های اشباع شده را محدود کرد.

۵. رژیم وگان

رژیم لاغری گیاهخواری

این روزها رژیم وگان در میان افرادی که به دنبال برای کاهش وزن هستند بسیار محبوب شده است. رژیم وگان به این خاطر که دارای کمبودهایی می باشد بسیار مورد بحث قرار گرفته است زیرا که هیچ گونه محصولات حیوانی را شامل نمی شود. از طرف دیگر رژیم گیاه خواری را به خاطر مسائل اخلاقی مورد تمجید قرار می دهند.

رژیم های گیاه خواری می توانند سالم یا ناسالم باشند که این مسئله به نوع مواد خوراکی موجود در آن بستگی دارد. بعید است که شما بتوانید با خوردن مقدار بسیار زیادی از غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی ها کاهش وزن داشته باشید. با این حال مطالعات نشان می دهند رژیم های گیاهخواری بر پایه مواد خوراکی کامل منجر به کاهش وزن و پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی خواهد شد. 

یک مطالعه کنترلی انجام شده بر روی ۶۳ فرد دارای اضافه وزن در طی ۶ ماه به مقایسه خروجی ۵ رژیم متفاوت پرداخت. آن دسته از افرادی که در گروه رژیم گیاه خواری قرار داشتند چیزی بیشتر از دو برابر نسبت به دیگر گروه های رژیمی کاهش وزن را تجربه کردند. (4)

علاوه بر این مطالعه های طولانی تر نیز نشان دادند که رژیم های گیاه خواری موجب نتایج تحسین برانگیزی می شود. به عنوان مثال یک مطالعه انجام شده به مدت ۲ سال بر روی ۶۴ خانم پا به سن گذاشته دارای اضافه وزن انجام شد. در پایان مطالعه مشخص گردید آنهایی که رژیم لاغری وگان داشتند چیزی حدود ۴ برابر کاهش وزن بیشتری در مقایسه با گروه با رژیم چربی کم تجربه کردند.

با رژیم وگان چقدر وزن کم می کنم؟

رژیم گیاه خواری برای کاهش وزن بسیار موثر است حتی بدون اینکه کالری شماری کنید. رژیم وگان یا گیاهخواری چربی پایین و فیبر بالایی دارد که به شما احساس سیری به مدت طولانی خواهد داد و به همین خاطر شما نیازی به کالری شماری پیدا نمی کنید. می توان گفت که دلیل لاغری با رژیم وگان محدود شدن کالری دریافتی است.

رژیم وگان چه فایده هایی دارد؟

رژیم هایی که بر پایه مواد خوراکی گیاهی و سبزیجات هستند منجر به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس می شوند. همچنین مصرف محدود گوشت های فرآوری شده خطر آلزایمر و مرگ بر اثر سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

رژیم گیاهخواری چه نقاط ضعفی دارد؟

به خاطر حذف کامل محصولات حیوانی از رژیم گیاهخواری شما کمبود چندین ماده مغذی مانند ویتامین ب ۱۲، ویتامین دی، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ را تجربه خواهید کرد.

۶. رژیم پالئو

رژیم لاغری پالئو

رژیم پالئو رژیم پارینه سنگی بوده که در آن اجداد ما هزاران سال پیش از شکار به عنوان غذا استفاده می کردند. رژیم پالئو هم یکی دیگر از پرطرفدارترین رژیم های لاغری پرطرفدار پالئو مواد خوراکی بسیار زیادی از جمله لبنیات، حبوبات و غلات را محدود می کند. منتقدان بر این باورند که رژیم پالئو عملی نبوده و حتی ممکن ممکن نیست که ما مواد خوراکی انسان های ما قبل از تاریخ را بخوریم.

با این وجود رژیم لاغری پالئو یک راه سالم برای حذف مواد خوراکی فراوری شده بوده و شما را تشویق می کنند تا انواع گسترده ای از مواد خوراکی گیاهی و حیوانی را دریافت کنید. علاوه بر این مطالعات نشان می دهند که رژیم پالئو به کاهش وزن و داشتن سلامتی کمک می کند. 

یک مطالعه بر روی ۷۰ خانم پا به سن گذاشته چاق انجام شد که در آن از رژیم پالئو یا رژیم استاندارد استفاده می کردند. بعد از ۶ ماه گروه افرادی که رژیم پالئو داشتند به طرز چشمگیری وزن و چربی شکم بیشتری نسبت به گروه رژیم استاندارد کم کرده بود. همچنین سطح تری گلیسیرید خون این خانم ها پایین آمده بود. 

علاوه بر این داشتن رژیم پالئو باعث چربی سوزی میان تنه به خصوص چربی‌ های مضر شکم و کبدی می شود. چربی های میان تنه باعث مقاومت انسولین و افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری ها می گردد.

یک مطالعه انجام شده به مدت ۵ هفته بر روی ۱۰ خانم چاق دارای اضافه وزن نشان داد خانم هایی که رژیم لاغری پالئو داشتند به طور میانگین ۴.۵ کیلوگرم وزن و ۴.۹ درصد کاهش در چربی کبدی را تجربه کردند. علاوه بر این فشار خون، انسولین، قند خون و کلسترول آنها کاهش یافته بود. 

رژیم پالئو چگونه عمل می کند؟

رژیم پالئو بر مصرف مواد غذایی طبیعی، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و دانه ها تاکید دارد. همچنین رژیم پارینه سنگی شما را از خوردن مواد غذایی فرآوری شده، قند، لبنیات و غلات منع می کند. در برخی از مدل های انعطاف پذیرتر رژیم پالئو شما می توانید لبنیات مانند کره و پنیر هم بخورید.

با رژیم پالئو لاغر می شویم؟

چندین مطالعه نشان داده اند که رژیم پالئو به طور قابل ملاحظه ای وزن و سایز دور کمر را کاهش می دهد. یک پژوهش نشان داد افرادی که رژیم پالئو دارند با خوردن پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتر توانستند به طور خودکار ۳۰۰ تا ۹۰۰ کالری کمتر در روز دریافت کنند.

رژیم پالئو چه فایده های دیگری دارد؟

رژیم پالئو فاکتورهای بیماری قلبی مانند کلسترول، قند خون، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش می دهد.

نقاط ضعف رژیم پالئو چیست؟

رژیم پارینه سنگی غلات کامل، حبوبات و لبنیات را حذف می کند که بسیار سالم و مغذی هستند.

۷. رژیم زون

رژیم لاغری زون

رژیم زون یا Zone در اواسط دهه نود میلادی توسط دکتر سیرز شیمی دان آمریکایی ابداع گردید. در رژیم لاغری زون باید مقدار دقیقی از پروتئین٬ چربی و کربوهیدرات برای داشتن کاهش وزن بهینه و سلامتی عمومی بدن مورد استفاده قرار گیرد. برنامه غذایی رژیم زون نشان می دهد که کالری دریافتی باید از ۳۰ درصد پروتئین بدون چربی، ۳۰ درصد چربی سالم و ۴۰ درصد کربوهیدرات با فیبر بالا تشکیل شده باشد.

رژیم زون با کاهش التهاب به شما اجازه می‌ دهد تا آسان تر کاهش وزن داشته باشید. مطالعه های انجام شده تا به امروز نشان می‌ دهند که رژیم لاغری زون برای پایین آوردن وزن و کاهش قند خون، مقاومت انسولین و التهاب موثر است.

در یک مطالعه انجام شده به مدت ۶ هفته بر روی بزرگسالان دارای اضافه وزن مشخص گردید آنهایی که رژیم زون داشتند وزن و چربی بدنی بیشتری نسبت به گروه با چربی پایین از دست داده بودند. این افراد گزارش دادند که به طور میانگین ۴۴% کمتر احساس خستگی می کردند. (5)

در یک مطالعه دیگر ۳۳ فرد ۴ رژیم متفاوت را دنبال کردند. در پایان مشخص گردید که رژیم زون به شرکت کنندگان کمک کرد تا چربی سوزی بیشتری داشته باشند و تناسب میان اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ بهینه تر شود.

رژیم زون چگونه عمل می کند؟

رژیم زون توصیه می کند که هر وعده غذایی شما را ۱/۳ پروتئین، ۲/۳ سبزیجات و میوه های رنگارنگ و مقدار کمی چربی مانند روغن زیتون، روغن آووکادو، آووکادو یا بادام تشکیل دهد. همچنین باید کربوهیدرات های با شاخص گلایسمیک بالا مانند موز، برنج و سیب زمینی را محدود کرد.

با رژیم زون وزن کم می کنیم؟

برخی محققان ادعا می کنند که رژیم زون باعث لاغری و کاهش اشتها می شود اما تعداد مطالعه هایی که لاغری با این رژیم را اثبات کرده اند محدود است.

رژیم زون چه فایده های دیگری دارد؟

بزرگ ترین فایده این رژیم کاهش فاکتورهای بیماری قلبی مانند تری گلیسیرید و کلسترول است. در یک پژوهش افراد چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع ۲ که رژیم زون دنبال می کردند کاهش سایز دور کمر، پایین آمدن التهاب مزمن و بهبود کنترل قند خون را تجربه کردند.

نقاط ضعف رژیم زون چیست؟

یکی از نقاط ضعف رژیم زون مصرف محدود برخی کربوهیدرات های سالم مانند موز و سیب زمینی است.

۸. رژیم دوکان

رژیم دوکان توسط دکتر فرانسوی پیر دوکان در دهه هفتاد میلادی شکل گرفت و دارای چهار مرحله است. رژیم دوکان با فاز حمله شروع می‌ شود و در آن شما به طور کامل و نامحدود می توانید از پروتئین بدون چربی استفاده کنید. دلیل مصرف پروتئین بالا در فاز حمله کاهش چشمگیر اشتها و بالا بردن متابولیسم است.

گروه های دیگر مواد خوراکی در هر مرحله اضافه می‌ شوند تا جایی که به فاز پایداری برسید. منظور از فاز پایداری نقطه ای است که هیچ ماده خوراکی زیاد محدود نشده باشد. اما با این حال شما هنوز قادر به مصرف پروتئین بالا و سبزیجات هستید. همچنین در فاز پایانی شما باید هفته‌ ای یک بار فاز حمله را پیاده کنید.

با اینکه رژیم دوکان افراطی به نظر می رسد اما باعث لاغری می شود. محققان لهستانی رژیم لاغری دوکان را بر روی ۵۱ خانوم به مدت ۸ تا ۱۰ هفته مورد بررسی قرار دادند. این خانم ها به طور میانگین ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن داشتند. این نتیجه در حالی به دست آمد که حدود ۱۰۰۰ کالری و ۱۰۰ گرم پروتئین در طول روز دریافت کرده بودند. 

اگرچه تحقیقات بسیار زیادی بر روی رژیم دوکان انجام نگرفته است اما مطالعات نشان می دهند که رژیم های مشابه که پروتئین بالا دارند برای کاهش وزن بسیار موثر هستند.

در واقع یک بررسی سیستماتیک انجام شده بر روی ۱۳ مطالعه کنترلی نشان داد که رژیم با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین نسبت به رژیم های با چربی پایین برای کاهش وزن و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار موثرتر است. 

رژیم دوکان چگونه عمل می کند؟

فازهای کاهش وزن رژیم دوکان بر پایه مصرف نامحدود مواد غذایی پروتئینی و سبوس جو دو سر بنا شده است. در دیگر فازهای این رژیم شما سبزیجات غیر نشاسته ای را به همراه مقدار کمی چربی و کربوهیدرات می توانید بخورید.

با رژیم دوکان وزن کم می کنیم؟

همانطور که گفته شده رژیم کم کربوهیدرات برای لاغری بسیار مفید هستند. رژیم هایی که کربوهیدرات پایین دارند باعث بهبود متابولیسم، کاهش هورمون گرسنگی گرلین و افزایش چندین هورمون سیری می شوند.

رژیم دوکان چه فایده های دیگری دارد؟

جدای از کاهش وزن، دیگر فایده های رژیم دوکان ثبت نشده است.

نقاط ضعف رژیم دوکان چیست؟

متاسفانه مطالعات با کیفیت کمی درباره رژیم دوکان در دسترس داریم. در این رژیم هم چربی و هم کربوهیدرات محدود می شود که مبنای علمی ندارد. از طرف دیگر مصرف چربی به عنوان بخشی از رژیم با پروتئین بالا نرخ متابولیسم را نسبت به رژیم های کم چرب بیشتر افزایش می دهد.

علاوه بر این کاهش وزن سریع به وسیله محدود کردن شدید کالری ها به طور قابل ملاحظه ای عضله سوزی به دنبال خواهد داشت.

۹. رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یا روزه متناوب چرخه ای از زمان های غذا خوردن و روزه داری است. در این رژیم به جای محدود کردن مواد غذایی باید زمان وعده ها را کنترل کرد. بنابراین رژیم روزه داری بیشتر یک الگوی غذا خوردن است تا رژیم.

محبوب ترین روش های روزه داری عبارتند از:

  • متد ۱۶/۸: در این سبک شما باید ساعت غذا خوردن خود را به ۸ ساعت در روز محدود کنید و ۱۶ ساعت باقی مانده را چیزی نخورید. تقریبا با حذف صبحانه خود می توان رژیم روزه داری ۱۶/۸ را پیاده کرد.
  • روش ۲۴ ساعته: برای ۱ یا ۲ بار در هفته به مدت ۲۴ ساعت چیزی نمی خورید اما نباید این روزها پشت سر هم باشد.
  • رژیم ۵ به ۲: برای ۲ روز متوالی در هفته کالری دریافتی خود را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری می رسانید و در روزهای باقی مانده محدودیت وجود ندارد و به صورت عادی غذا می خورید. اما در نظر داشته باشید که نباید زیاده روی کرد.
  • رژیم جنگجو: در این روش شما مجاز به خورد مقدار کمی از میوه و سبزیجات خام هستید و وعده شام بزرگ و کاملی میل می کنید.

رژیم فستینگ چگونه عمل می کند؟

معمولا از رژیم فستینگ برای کاهش وزن استفاده می شود زیرا که به آسانی می توان کالری را محدود کرد. در مجموع می توانید با این رژیم کالری کمتری دریافت کنید اما به خاطر داشته باشید که در روزهای غیر روزه داری نباید در غذا خوردن زیاده روی کنید.

رژیم روزه داری لاغر می کند؟

رژیم روزه داری برای کاهش وزن بسیار موفق عمل می کند و می توان آن را از بهترین رژیم های لاغری دانست. پژوهش ها نشان می دهند که ۳ تا ۸ درصد از وزن افراد در طی ۸ تا ۲۴ هفته کاهش یافت. عدد به دست آمده در مقایسه با بسیاری از رژیم ها بسیار زیاد است.

علاوه بر این ریزش عضله کمتری نسبت به رژیم های کم کالری اتفاق می افتد و متابولیسم شما را برای مدت کوتاهی ۳.۶ تا ۱۴ درصد بالا می برد.

رژیم فستینگ چه فایده های دیگری دارد؟

نشانه های التهابی، کلسترول خون، تری گلیسیرید و قند خون با انجام رژیم روزه داری کاهش می یابد. همچنین به افزایش هورمون رشد، بهبود حساسیت انسولین، بهبود ترمیم سلولی و اصلاح بیان ژن ها در ارتباط است.

آزمایش های انجام شده روی حیوانات نشان می دهد که روزه داری به رشد سلول های مغزی جدید، افزایش طول عمر و محافظت از شما در برابر بیماری آلزایمر و سرطان کمک می کند.

نقاط ضعف رژیم روزه داری چیست؟

اگرچه رژیم روزه داری بی خطر است و افراد زیادی می توانند دنبال کنند مناسب همه نیست. برخی تحقیقات نشان می دهند که شاید رژیم روزه داری برای خانم ها همانند آقایان مفید نباشد.

خانم های حامله، مادران شیرده، نوجوانان، بچه ها و همچنین افراد دچار سو تغذیه، دارای وزن کمتر از نرمال و کسانی که کمبود مواد مغذی دارند باید از رژیم روزه داری پرهیز کنند.

منبع: Healthline Healthline

[vc_row][vc_column][vc_cta h2=”آیا می خواهید چربی بسوزانید؟” txt_align=”center” style=”outline” color=”juicy-pink” add_button=”bottom” btn_title=”می خواهم یک بدن چربی سوز داشته باشم” btn_style=”gradient-custom” btn_gradient_custom_color_1=”#f93877″ btn_gradient_custom_color_2=”#ebc12d” btn_shape=”rounded” btn_align=”center” btn_link=”url:https%3A%2F%2Frejimeto.com%2Fproduct%2Fketogenic-diet%2F||target:%20_blank|”]آیا شما هم می خواهید با انجام اصولی رژیم کتوژنیک بدن خود را روی نوار چربی سوزی قرار دهید؟ اگر می خواهید هوشمندانه ۵، ۱۰ و حتی ۲۰ کیلوگرم وزن کم کنید پس دکمه زیر را فشار دهید.[/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

احتمالا به دردتان می‌خورد

راهکارهای بسیار ساده و راحت که دیگر به سراغ رژیم‌های آسیب زننده و کم خوری نروید

این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که با سفره غذا و ذائقه ما ایرانی‌ها هماهنگ باشد و همچنین به آسانی بتوانید برنامه غذایی را دنبال کنید

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره کاملا به صورت ایرانیزه شده هست تا به راحتی قابل انجام باشد. سازگار بودن وعده‌های غذایی با سلیقه ما ایرانی ها کاملا در نظر گرفته شده است

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره به صورتی طراحی شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید بیشترین کاهش سایز را داشته باشید و لباس تنگ شده را مجدد سایز خود کنید

۱۸۹.۰۰۰ تومان

مطالب پربازدید

شما چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *