رژیمتو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۱۲ دلیل ایجاد چربی شکم و پهلو

چربی‌ های اضافه شکمی بسیار ناسالم هستند. این چربی ها خطر بیماری هایی مانند سندروم متابولیک، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و سرطان را افزایش می دهند.

کلمه ای که در پزشکی برای چربی های ناسالم شکمی در نظر می گیرند چربی احشایی می‌ باشد. منظور از چربی احشایی آن چربی هایی بوده که در اطراف کبد و دیگر ارگان های شکمی قرار گرفته است. حتی داشتن وزن نرمال به همراه چربی زیاد شکمی خطر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

در ادامه ۱۲ چیزی که باعث افزایش چربی های شکمی می شود را آورده ایم.

۱. نوشیدنی ها و مواد خوراکی حاوی قند

چربی شکم و نوشیدنی قندی

افراد بسیار زیادی روزانه بیشتر از حد تصورشان قند مصرف می‌ کنند. مواد خوراکی مانند کیک و شکلات و حتی خوراکی‌ هایی مانند مافین و ماست یخ زده که سالم تر نامیده می‌ شوند هم قند بالایی دارند. سودا، قهوه طعم دار شده و چای شیرین شده در میان نوشیدنی های محبوب شیرین قرار دارند.

مطالعات مشاهده ای نشان می دهند که میان مصرف قند بالا و چربی شکمی اضافه رابطه وجود دارد. بخش عمده این مسئله به خاطر وجود فروکتوز بالا در قند می باشد. (1)

هم قند معمولی و هم شربت ذرت فروکتوز بالایی دارند. قند معمولی ۵۰ درصد و شربت ذرت ۵۵ درصد فروکتوز در خود دارند.

در یک مطالعه کنترلی انجام شده به مدت ۱۰ هفته افراد چاق و دارای اضافه وزن ای که ۲۵ درصد از کالری های خود را با نوشیدنی های شیرین شده تامین کردند. در پایان مطالعه این افراد تجربه کاهش حساسیت انسولین و افزایش چربی شکمی را داشتند.

دومین مطالعه انجام شده گزارش داد افرادی که رژیم های حاوی فروکتوز بالا دارند کاهش چربی سوزی و مقدار متابولیسم پیدا می کنند.

اگرچه مصرف قند بیش از حد در هر شکل منجر به افزایش وزن می شود اما نوشیدنی‌ های شیرین شده به صورت ویژه‌ ای مسئله ساز خواهند شد. به آسانی می‌ توان در مصرف سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین شده زیاده‌ روی کرده و در زمان کوتاهی مقدار بالایی قند دریافت کرد.

علاوه بر این مطالعات نشان می‌ دهند که دریافت کالری به صورت مایع و نوشیدنی اثر یکسانی بر اشتها مانند کالری‌ های جامد ندارد. هنگامی که شما کالری ها را می نوشید به شما احساس سیری نمی دهد بنابراین برای جبران آن غذای بیشتری میل خواهید کرد.

۲. الکل

مصرف الکل باعث ایجاد التهاب، بیماری کبدی و دیگر مشکلات سلامتی می‌ شود. برخی مطالعات نشان می دهند که الکل چربی سوزی را سرکوب کرده و کالری های اضافی موجود در آن به عنوان چربی های شکمی ذخیره می‌ شوند.

برخی مطالعات مصرف الکل را با افزایش چربی در بخش میان تنه مرتبط می‌ دانند. یک مطالعه دریافت مردانی که بیشتر از سه بار در روز نوشیدنی الکلی می نوشند ۸۰ درصد خطر افزایش چربی های شکمی نسبت به دیگر مردان در آنها بیشتر است.

همچنین کمیت الکل مصرف شده در طی ۲۴ ساعت نیز نقش کلیدی برعهده دارد.

۳. چربی‌ های ترانس

چربی های ترانس ناسالم ترین چربی های موجود بر روی زمین هستند. چربی ترانس با اضافه کردن هیدروژن به چربی اشباع نشده ساخته می شوند تا پایداری بیشتری داشته باشند.

چربی ‌های ترانس اغلب برای ماندگاری بیشتر محصولات خوراکی مانند مافین ها، کراکرها و دیگر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعات نشان می دهند که چربی‌ های ترانس باعث ایجاد التهاب خواهند شد. التهاب منجر به مقاومت انسولین، بیماری قلبی و انواع دیگر بیماری ها می شود.

همچنین برخی مطالعات انجام شده بر روی حیوان ها نشان می‌ دهد رژیم های حاوی چربی ترانس باعث افزایش چربی بیش از حد در ناحیه شکم می شود. در پایان یک مطالعه ۶ ساله انجام شده مشخص گردید میمون هایی که رژیم غذایی آنها را ۸ درصد چربی ترانس تشکیل داده بود ۳۳ درصد چربی شکمی بیشتری داشتند تا میمون هایی که ۸ درصد رژیم غذایی آنها از چربی های دارای حلقه اشباع نشده تشکیل شده بود. لازم به ذکر است که هر دو گروه کالری یکسانی داشتند.

۴. عدم تحرک

بی تحرکی و چربی شکمی

سبک زندگی بدون تحرک یکی از بزرگ ترین دلایل برای کیفیت پایین سلامتی است. در طی چند دهه گذشته عموم افراد تحرک و فعالیت کمتری دارند. این مسئله نقش مهمی در افزایش نرخ چاقی از جمله چاقی شکمی ایفا می کند.

بررسی انجام شده از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۰ در آمریکا نشان داد که عدم تحرک، افزایش وزن و چاقی شکمی میان آقایان و خانم ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. (2)

دیگر مطالعه مشاهده ای به مقایسه خانم هایی پرداخت که بیشتر از ۳ ساعت در روز و کمتر از ۱ ساعت در روز تلویزیون نگاه می کردند. گروهی که ساعات بیشتری به تماشای تلوزیون می نشست تقریباً خطر چاقی شدید شکمی در آنها دو برابر بیشتر بود تا گروهی که زمان کمتری تلویزیون تماشا می کردند.

همچنین یک مطالعه نشان داد که بی تحرکی بعد از دوره کاهش وزن باعث انباشته شدن چربی در ناحیه شکم می شود. در این مطالعه محققان گزارش داده‌ اند افرادی که تمرینات مقاومتی یا ایروبیک را تا یک سال بعد از کاهش وزن انجام می دهند قادر به پیشگیری از بازگشت مجدد چربی های شکمی هستند. همچنین در مقابل افرادی که بعد از کاهش وزن ورزش نمی‌ کنند ۲۵ تا ۳۸ درصد چربی شکمی در آنها بالا می رود.

۵. رژیم های با پروتئین پایین

دریافت مقدار کافی از پروتئین کافی در رژیم غذایی یکی از مهم ترین فاکتورها برای پیشگیری از بالا رفتن وزن است. رژیم های با پروتئین بالا باعث ایجاد احساس سیری، افزایش مقدار متابولیسم و در عین حال کاهش همزمان کالری دریافتی می شود.

در مقابل دریافت مقدار کم پروتئین برای مدت زمان طولانی منجر به افزایش چربی شکم خواهد شد. چندین مطالعه بزرگ مشاهده ای نشان می دهند افرادی که مقدار بالایی از پروتئین دریافت می کنند احتمال افزایش چربی شکمی در آنها پایین می باشد.

علاوه بر این مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد هورمون نوروپپتاید Y منجر به افزایش اشتها و چربی شکمی می شود. در خاطر داشته باشید هنگامی که مقدار کمی پروتئین دریافت کنید سطح این هورمون بالا خواهد رفت.

۶. یائسگی

افزایش چربی شکمی در دوران یائسگی بسیار رایج است. در دوران بلوغ هورمون استروژن سیگنال های به بدن برای ذخیره چربی در پهلو و ران برای آمادگی جهت حاملگی ارسال می کند. این چربی های زیر پوستی مضر نیستند اما در مواردی آب کردن چربی در این ناحیه ها کار بسیار سختی است.

یائسگی یک سال بعد از آخرین بار قاعدگی خانم ها رخ می دهد. در تعیین زمان سطح هورمون استروژن در خانم ها به شدت افت پیدا می‌ کند و به جای ذخیره شدن چربی در ران و پهلو در شکم ذخیره می شود.

برخی خانم‌ ها در طی این زمان چربی شکمی بیشتری نسبت به دیگران به دست می‌ آورند. بخشی از آن به خاطر ژنتیک افراد است.

۷. باکتری های مضر روده

صدها نوع از باکتری در روده شما و به طور عمده در کولون زندگی می کنند. برخی از این باکتری ها برای سلامتی مفید هستند و در عین حال دیگر باکتری ها باعث ایجاد مشکلات می شوند.

همچنین باکتری های روده شما را با نام میکروبیوم هم می‌ شناسند. سلامت روده برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم و دوری از بیماری ها بسیار مهم است. بر هم خوردن تعادل باکتری های روده خطر پیشرفت دیابت نوع دو، بیماری قلبی، سرطان و دیگر بیماری ها را بالا می برد.

برخی تحقیقات انجام شده نشان می دهند که تعادل ناسالم باکتری های روده باعث افزایش وزن و همچنین چربی شکمی می شود. محققان دریافتند که افراد چاق تعداد بیشتری از باکتری فیرمیکوت نسبت به افراد دارای وزن عادی دارند. نتایج به دست آمده از مطالعات نشان می دهد که این باکتری باعث افزایش مقدار کالری جذب شده از مواد غذایی خواهد شد.

۸. آبمیوه

آبمیوه یک نوشیدنی شکردار با لباس مبدل است. حتی آبمیوه شیرین نشده طبیعی حاوی مقدار بالایی قند می باشد. در حقیقت ۲۵۰ میلی لیتر از آب سیب و کوکاکولا هر یک ۲۴ گرم قند دارند. همچنین ۲۵۰ میلی لیتر از آب انگور حاوی مقدار قابل‌ ملاحظه‌ ۳۲ گرم قند است.

اگرچه آبمیوه برای شما ویتامین‌ ها و مواد معدنی را به دنبال دارد اما فروکتوز موجود در آبمیوه باعث مقاومت انسولین و ایجاد چربی شکم و پهلو می شود. علاوه بر این آب میوه منبع کالری مایع بوده که می‌ توان به راحتی در مصرف آن زیاده‌ روی کرد بدون اینکه احساس سیری داشته باشید.

۹. استرس و کورتیزول

کورتیزول هورمونی می باشد که برای زنده ماندن ضروری است. هورمون کورتیزول به وسیله غدد فوق کلیوی ترشح شده و به عنوان هورمون استرس شناخته می شود زیرا که به بدن کمک می کند تا در برابر استرس واکنش داشته باشد.

متاسفانه زمانی که هورمون کورتیزول به مقدار بیش از حد تولید شود باعث افزایش وزن به ویژه در ناحیه شکم می شود. در افراد زیادی استرس منجر به پرخوری می گردد. اما به جای اینکه مقدار کالری اضافی به عنوان چربی در سراسر بدن ذخیره شود هورمون کورتیزول باعث ذخیره شدن چربی در ناحیه شکمی خواهد شد.

۱۰. رژیم با فیبر پایین

رژیم فیبر با فیبر بالا برای داشتن سلامتی خوب و کنترل وزن بسیار مهم است. برخی از فیبرها به داشتن احساس سیری و ثبات هورمون های گرسنگی و کاهش جذب کالری از مواد غذایی کمک می کنند.

در یک مطالعه مشاهده ای انجام شده بر روی ۱۱۱۴ خانم و آقا مشخص گردید دریافت فیبر محلول با کاهش چربی شکمی مرتبط است. با هر ۱۰ گرم افزایش مصرف فیبر محلول ۳.۷ درصد کاهش تجمع چربی در شکم اتفاق می‌ افتد.

رژیم‌ هایی که کربوهیدرات تصفیه شده بالا و فیبر پایینی دارند اثر معکوس ای بر اشتها و وزن گذاشته که نتیجه آن افزایش چربی شکمی است. مطالعات نشان می دهند که غلات کامل حاوی فیبر بالا با کاهش چربی شکمی مرتبط بوده و در عین حال غلات تصفیه شده باعث افزایش چربی شکمی می شوند.

۱۱. ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در خطر چاقی ایفا می‌ کند. به نظر می رسد که بخشی از تمایل چربی به ذخیره شدن در ناحیه شکمی تحت تاثیر ژنتیک است.

۱۲. خواب ناکافی

خواب کافی برای سلامتی حیاتی می‌ باشد. مطالعات بسیار زیادی خواب ناکافی را با افزایش وزن بخصوص در قسمت شکم مرتبط می دانند.

یک مطالعه بسیار بزرگ بر روی بیشتر از ۶۸ هزار خانم در طی ۱۶ سال صورت گرفت. خانم هایی که پنج ساعت یا کمتر در طی شب خوابیده بودند ۳۲ درصد خطر افزایش وزن تا ۱۵ کیلو در آنها بیشتر بود تا خانم‌ هایی که ۷ ساعت در طی شب استراحت داشتند.

منبع: Healthline

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

احتمالا به دردتان می‌خورد

راهکارهای بسیار ساده و راحت که دیگر به سراغ رژیم‌های آسیب زننده و کم خوری نروید

این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که با سفره غذا و ذائقه ما ایرانی‌ها هماهنگ باشد و همچنین به آسانی بتوانید برنامه غذایی را دنبال کنید

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره کاملا به صورت ایرانیزه شده هست تا به راحتی قابل انجام باشد. سازگار بودن وعده‌های غذایی با سلیقه ما ایرانی ها کاملا در نظر گرفته شده است

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره به صورتی طراحی شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید بیشترین کاهش سایز را داشته باشید و لباس تنگ شده را مجدد سایز خود کنید

۱۸۹.۰۰۰ تومان

مطالب پربازدید

شما چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *