رژیمتو
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا رژیم گروه خونی بگیریم؟

تقریبا از دو دهه پیش تاکنون رژیم گروه خونی بسیار محبوب شده است. طرفداران این رژیم بر این باورند که گروه خونی شما مشخص می کند که بهترین غذاها برای سلامتی شما کدام هستند. افراد بسیار زیادی بر سر این رژیم قسم می خورند و ادعا می کنند که زندگی آنها را نجات داده است.

اما جزئیات رژیم گروه خونی چه هستند و آیا شواهد مستحکمی به دنبال دارد؟ اجازه دهید که بررسی کنیم.

رژیم گروه خونی چیست؟

رژیم گروه خونی در سال ۱۹۹۶ و توسط دکتری به نام پیتر آدامو به محبوبیت رسید. کتاب این دکتر به نام غذا خوردن صحیح بر پایه گروه خونی به طور فوق العاده ای موفق بود. این کتاب بهترین فروش را به دنبال داشت و هزاران نسخه از آن در سراسر جهان چاپ شد و هنوز هم به طور گسترده محبوب است.

در این کتاب دکتر آدامو ادعا می کند که بهترین رژیم برای افراد به نوع گروه خونی آنها بستگی دارد. این دکتر ادعا می کند که هر گروه خونی صفات به خصوص خود را دارد و ما این صفات را از اجداد خود به ارث برده ایم.

رژیم گروه خونی توصیه می کند که با توجه به نوع گروه خونی خود از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

گروه خونی آ: این گروه خونی را کشاورزان می نامند. افرادی که گروه خونی آ دارند باید یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی گیاهی داشته باشند و کاملا از گوشت قرمز خالی باشد. این رژیم به گیاه خواری بسیار نزدیک است.

گروه خونی ب: این گروه خونی را عشایر می نامند. این افراد می‌ توانند مواد غذایی گیاهی و اغلب گوشت ها به جز مرغ و خوک را استفاده کنند و همچنین مجاز به مصرف برخی لبنیات هستند. با این حال افراد گروه خونی ب باید از آرد، ذرت، عدس، گوجه‌ فرنگی و تعداد کمی از دیگر غذاها پرهیز کنند.

گروه خونی آ ب: این گروه خونی را اسرار آمیز می نامند. این گروه ترکیبی از گروه خونی آ و ب می باشد.از جمله مواد غذایی که این گروه می‌ توانند میل کنند غذاهای دریایی ، لبنیات ، حبوبات و غلات است. همچنین این گروه باید از لوبیای قرمز، ذرت، گوشت گاو و مرغ اجتناب کند.

گروه خونی اُ: این گروه خونی را شکارچی می نامند. گروه خونی او باید یک رژیم غذایی با پروتئین بالا بر پایه گوشت، ماهی، مرغ، برخی میوه و سبزیجات اما مقدار محدودی از غلات، حبوبات و لبنیات داشته باشند.

تمامی این چهار رژیم گفته شده برای گروه های خونی بر پایه مواد غذایی سالم و طبیعی بوده که یک قدم بزرگ برای دور شدن از رژیم استاندارد غربی می باشد که غذاهای فرآوری شده زیادی دارد. بنابراین حتی در صورتی که از این رژیم ها استفاده کردید و سلامتی شما بهبود یافت بدان معنا نیست که حتما به خاطر نوع گروه خونی شما می باشد.

شاید دلیل جواب گرفتن از رژیم گروه خونی این باشد که شما نسبت به قبل سالم‌ تر غذا می خورید.

لکتین ها رابطه میان رژیم و گروه خونی هستند

رژیم گروه خونی

یکی از فرضیه های اصلی رژیم گروه خونی پروتئینی به نام لکتین است. لکتین ها خانواده از پروتئین های متنوعی هستند که به مولکول های قند می چسبند. این مواد را به عنوان ضد مواد مغذی در نظر می گیرند زیرا که اثرات منفی بر دیواره های روده می گذارد.

بر طبق فرضیه رژیم گروه خونی لکتین های زیادی در رژیم غذایی وجود دارد. رژیم گروه خونی ادعا می کند که مصرف اشتباه لکتین منجر به چسبیدن گلبول های قرمز خون به یکدیگر می شود.

در واقع شواهد نشان می دهند که درصد کمی از لکتین موجود در حبوبات خام و پخته نشده باعث فعالیت های چسبندگی در برخی از گروه های خونی می شود. به عنوان مثال لوبیای لیما باعث ایجاد فعل و انفعالاتی با افراد گروه خونی آ خواهد شد. اما در مجموع به نظر می‌ رسد که اکثریت واکنش چسبندگی لکتین در تمام گروه‌ های خونی اتفاق می افتد. (1)

اما دیدن چنین نتایجی در دنیای واقعی بسیار کم است زیرا که اغلب حبوبات آب را به خود جذب می‌ کنند و قبل از مصرف به خوبی پخته می‌ شوند که این باعث شده که لکتین های مضر از بین بروند. 

آیا رژیم گروه خونی شواهد علمی دارد؟

تحقیقات انجام شده بر روی رژیم گروه خونی در سال‌ های اخیر پیشرفت سریعی داشته است. در حال حاضر شواهد محکمی نشان می دهند که افراد با گروه خونی به خصوص در خطر بالاتر یا پایین تری نسبت به برخی بیماری ها قرار دارند. به عنوان مثال خطر بیماری های قلبی در گروه خونی او پایین‌ تر بوده اما خطر زخم معده بالاتر است.

یک مطالعه مشاهده ای بزرگ بر روی ۱۴۵۵ نفر صورت گرفت که سبک غذایی رژیم گروه خونی آ (مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات) را دنبال کرده بودند نشانه های سلامتی بهتری داشتند. اما این اثرات در تمام افرادی که رژیم گروه خونی آ را دنبال کرده بودند (دیگر گروه های خونی) مشاهده شد و نه فقط افرادی که گروه خونی آ دارند.

در یک بررسی مهم انجام شده در سال ۲۰۱۳ محققان اطلاعات به دست آمده در بیشتر از ۱۰۰۰ مطالعه را مورد تحقیق قرار دادند در پایان به مطالعه‌ ای دست پیدا نکردند که به طور کامل به بررسی اثرات رژیم گروه خونی بر سلامتی پرداخته باشد. (2)

در نهایت محققان نتیجه گیری کردند که در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که ادعاهای رژیم گروه خونی برای سلامتی را تایید کند.چه می گوید؟

چه می شد اگر به راحتی با توجه گروه خونی افراد قادر بودیم بهترین مواد غذایی را برای همان گروه خونی تعیین کنیم؟ این همان چیزی است که رژیم گروه خونی وعده انجام آن را داد.

شواهد علمی تایید نکرده اند که رژیم غذایی گروه خونی می تواند مفید واقع شود و بتوانید از آن نتیجه بگیرید.

یک سبک زندگی انتخاب کنید

متخصصین تغذیه توصیه می کنند که یک سبک زندگی مشخص مانند کم کربوهیدرات یا مدیترانه ای را انتخاب کنید و آن را انجام دهید. در چنین سبک های زندگی میوه و سبزیجات تازه به همراه پروتئین های باکیفیت وجود دارد.

توصیه پزشکان همواره بر این بوده که از رژیم های منسوخ و رژیم هایی که برای مدت کوتاهی باب می شوند بپرهیزید. زمانی که صبحت از لاغری می شود کاری که بیشترین تاثیر را می گذارد تغییر سبک زندگی است.

پس بهتر است که از روش های پایدار که شواهد علمی دارند برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنید. به شما توصیه می کنیم که از میان رژیم کم کربوهیدرات یا مدیترانه ای یکی را انتخاب کنید.

حرف پایانی درباره رژیم گروه خونی

شکی وجود ندارد که افراد بسیار زیادی تجربه های مثبتی از دنبال کردن رژیم گروه خونی به دست آورده‌ اند. با این وجود این بدان معنا نیست که تمام عوامل گروه خونی مربوط می‌ شوند.

رژیم های متفاوت برای افراد متفاوت جواب می‌دهند. برخی افراد جواب خوبی از یک رژیم سرشار از سبزیجات و مقدار کمی از گوشت می گیرند (رژیم گروه خونی آ) اما با این حال دیگر افراد با داشتن یک رژیم سرشار از پروتئین (رژیم گروه خونی او) جواب خوبی به دست می آورند.

اگر رژیم گروه خونی گرفته‌ اید پس شاید به سادگی متوجه شده اید که این رژیم برای متابولیسم شما مناسب است و این شاید اصلا ربطی به نوع گروه خونی شما نداشته باشد.

همچنین رژیم گروه خونی اکثریت مواد غذایی ناسالم فرآوری شده را از رژیم شما حذف می‌ کند. شاید این بزرگ‌ ترین دلیلی باشد که رژیم گروه خونی برای شما موفقیت آمیز است و ربطی به گروه خونی شما نداشته باشد.

اگر شما از این رژیم استفاده می کنید و به خوبی از آن نتیجه گرفته اید پس این مقاله نباید شما را دلسرد کند. اما در پایان باز لازم به ذکر است که شواهد موجود درباره رژیم گروه خونی زیاد چشمگیر نیست.

منبع: Healthline

[vc_row][vc_column][vc_cta h2=”آیا شکم صاف می خواهید؟” txt_align=”center” style=”outline” color=”juicy-pink” add_button=”bottom” btn_title=”می خواهم شکم صاف داشته باشم” btn_style=”gradient-custom” btn_gradient_custom_color_1=”#f93877″ btn_gradient_custom_color_2=”#ebc12d” btn_shape=”rounded” btn_align=”center” btn_link=”url:https%3A%2F%2Frejimeto.com%2Fproduct%2Flose-fat-package%2F||target:%20_blank|”]آیا به دنبال روش کاملا علمی و بدون گرسنگی برای داشتن شکم صاف هستید؟ اگر به دنبال اصول چربی سوزی و لاغری سریع هستید پس دکمه زیر را فشار دهید.[/vc_cta][/vc_column][/vc_row]

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

احتمالا به دردتان می‌خورد

راهکارهای بسیار ساده و راحت که دیگر به سراغ رژیم‌های آسیب زننده و کم خوری نروید

این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که با سفره غذا و ذائقه ما ایرانی‌ها هماهنگ باشد و همچنین به آسانی بتوانید برنامه غذایی را دنبال کنید

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره کاملا به صورت ایرانیزه شده هست تا به راحتی قابل انجام باشد. سازگار بودن وعده‌های غذایی با سلیقه ما ایرانی ها کاملا در نظر گرفته شده است

۱۵۹.۰۰۰ تومان

این دوره به صورتی طراحی شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید بیشترین کاهش سایز را داشته باشید و لباس تنگ شده را مجدد سایز خود کنید

۱۸۹.۰۰۰ تومان

مطالب پربازدید

شما چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *